e-Öğrenme Dersi Tasarımı

Bu hafta ADDIE modelinin ilk iki aşaması olan analiz ve tasarım üzerinde duracağım.

ADDIE sürecinin ilk aşaması analizdir ve bu aşamada 3 tür analiz yapılır:

İhtiyaç(Gereksinim) analizi: İhtiyaç analizi ile eğitimin bir bilgi boşluğunu doldurmak için gerekli olup olmadığını ve e-öğrenmenin en iyi çözüm olup olmadığını belirlememiz gerekir

Hedef kitle analizi: Dersin tasarımını etkileyecek, kitleyle ilgili faktörlerin belirlenmesi için yapılır. Bu faktörler şu şekilde sıralanabilir:
- Öğrenenlerin yaşadıkları yer  
- Öğrenenlerin bağlı olduğu kurum ve görevleri   
- Öğrenenlerin ön bilgileri ve konuya dair uzmanlık 
- Öğrenenlerin bilgisayar becerileri ve teknik 
- e-Öğrenme için ayrılabilecek zaman    
- Öğrenenlerin e-Öğrenme ortamına nereden katılacağı    
- Bağlantı bant genişliği    
- Donanım ve yazılım yeterliliği   

İçerik analizi: Öğrenme tasarımı sürecinin en önemli aşamasıdır. Özel öğrenme hedeflerinin belirlenmesi ve   öğrenme programının taslağının yapılabilmesi için gereklidir. İçerik analizinin yapılmasında iki yöntem izlenebilir:
- Görev analizi:  Eğitim belirli bir yeteneği geliştirmek üzere düzenlendiğinde uygulanır. Öğrenenlerin                   edinmesi gereken bilgi ve becerilerin belirlenmesidir. Öğrenilmesi gereken görevler belirlenir, görevler             sınıflandırılır, bu görevler daha sonra daha küçük parçalara bölünür ve gerekli bilgi-beceriler belirlenir.
- Konu analizi:  Önceliği bilgi sağlamak olan eğitimler için kullanılır. Eğitim içeriğinin belirlenmesi ve                   sınıflandırılması için yapılır. Önce ana konular daha sonra alt konular belirlenir ve daha sonra içerik                 türlerine göre sınıflandırılır.

ADDIE sürecinin ikinci aşaması ise tasarımdır. 
Tasarım aşamasının ilk iki adımı öğrenme hedeflerinin belirlenmesi ve sıralamadır.

Öğrenme hedeflerinin belirlenmesi: Bu adımda analiz aşamasında elde edilen bilgiler kullanılarak öğrenme sürecinin sonunda öğrenenlerin kazanmasını beklediğimiz hedefler belirlenir. Hedeflerin iki temel öğesi içerik ve performans seviyesidir. Bloom’un bilişsel taksonomisinde altı seviye vardır:
- Hatırlama
- Anlama
- Uygulama
- Çözümleme
- Değerlendirme
- Yaratma

Ders diziliminin belirlenmesi: Bu adımda belirlenen hedeflere göre e-öğrenme içeriği anlamlı bir şekilde sıralanır. Bu sıralama hedefler ve öğrenen grubunun ihtiyaçları doğrultusunda; genelden özele, bilinenden bilinmeyene, temel oluşturacak konulardan daha karmaşık konulara gibi farklı yöntemlerle sıralanabilir.


Kaynak: E-learning methodologies - A guide for designing and developing e-learning courses, 3. Identifying and organizing course content (http://www.fao.org/docrep/015/i2516e/i2516e.pdf‎)


e-Öğrenme Projesi
Analiz Raporu

İhtiyaç analizi: Osmangazi Üniversitesi İngilizce Hazırlık Programında ‘pre-intermediate’ seviyesindeki öğrencilerin sınavları değerlendirildiğinde okuma becerileri ile ilgili bölümlerde yeterli puan alamadıkları tespit edilmiş ve okuma becerilerinin geliştirilmesine gereksinim olduğu belirlenmiştir. Programın yoğunluğu ve haftalık ders saatleri değerlendirildiğinde e-öğrenme çalışmasının uygun olacağına karar verilmiştir.

Hedef kitle analizi: Eğitimi alan öğrenciler Osmangazi Üniversitesi Hazırlık programında yüzyüze derslere devam etmektedirler. Hali hazırda ‘elementary’ seviyesini tamamlamışlardır ve iki haftalık periyotlarla ‘moodle’ üzerinden etkinlikler gerçekleştirmektedirler. Öğrencilerin internet erişimi ile ilgili bir sorun olmadığı görüşmelerle belirlenmiştir.

İçerik analizi: Öğrencilerin okuma becerilerini geliştirmek üzere seviyelerine uygun okuma parçaları seçilmiştir. Öğrencilere,  e-öğrenme programı boyunca okuma parçalarının ana fikrini bulma, detaylarıyla ilgili soruları cevaplama, referans sorularını cevaplama, anlamı bilinmeyen kelimelerin anlamlarını tahmin etme ve parçalarda verilen bilgilere dayanarak çıkarım yapma üzerine etkinlikler sunulacaktır.

Öğrenme Hedeflerinin Belirlenmesi: Eğitim sonunda öğrenciler:
- Okudukları parçaların ana fikrini tanıyabilecek
- Detaylara ilişkin verilen cümlelerin doğru/yanlış olduğunu anlayabilecek
- Detaylara ilişkin sorularda doğru yanıtları tanıyabilecek
- Parça içinde geçen zamir, işaret sıfatı vb tür kelimelerin neye karşılık geldiğini anlayabilecek
- Parça içinde anlamını bilmedikleri kelimelerin anlamlarını tahmin edebilecek
- Parçanın tamamına ya da detaylara bağlı olarak çıkarımlarda bulunabileceklerdir.

Sıralama(Müfredatlandırma): Programın beş hafta sürmesi planlanmıştır. Her hafta içerik analizinde belirlenen bir konuya yer verilecektir. Öncelikle beceriye dair stratejiler açıklanacak, ardından öğrenciler iki okuma parçası üzerinden konuya dair alıştırma yapacak ve her hafta bütün becerileri kapsayan ek bir etkinlik sunulacaktır.

0 comments:

Post a Comment